Asbestattest verplicht vanaf 23 november 2022 voor wie een woning verkoopt naar nieuws overzicht

14 December 2022

Wie een woning of een ander gebouw verkoopt dat voor 2001 is gebouwd, moet vanaf 23 november 2022 verplicht een asbestattest laten opstellen. Aan de hoeveelheid telefoons en mails die we over dit onderwerp ontvangen, merken we dat onze klanten nog met heel wat vragen zitten. In dit artikel zetten we alles op een rijtje wat u moet weten over het asbestattest.

Asbestattest verplicht: vanaf wanneer en voor wie?
 

Bent u eigenaar van een gebouw met bouwjaar 2001 of eerder? Dan bent u vanaf 23 november 2022 verplicht om bij uw verkoopovereenkomst een asbestattest toe te voegen. Dat is een document dat in kaart brengt waar er zich in uw gebouw asbest bevindt en of het veilig is.

Asbestattest verplicht: ook voor appartementen?

Daar kunnen we kort op antwoorden: ja. In de wet staat dat de verplichting geldt voor “elke toegankelijke constructie gebouwd vóór 2001 (BJ 2000 of ouder)”. Het maakt dus niet uit of u een woning, kantoorgebouw, horecapand, winkel of een appartement verkoopt.

De criteria voor een ‘toegankelijke constructie’ zijn deze:

  • Ze hebben een dak dat minstens 1,5 meter hoog is.
  • De totale oppervlakte bedraagt 20 m2 of meer

Het bouwjaar kan u opvragen bij het kadaster. Staat het bouwjaar niet vermeld op uw uittreksel? Dan heeft u wellicht nog andere bewijsstukken waarmee u het bouwjaar kan aantonen (denk bijvoorbeeld aan facturen van een aannemer of architect). Heeft u dat allemaal niet? Dan wordt het pand als een constructie met risicobouwjaar beschouwd en is het asbestattest sowieso verplicht.

 Asbestattest verplicht: hoe deel ik deze info met (potentiële) kopers?

Of u nu samen met de koper eerst een verkoopovereenkomst tekent of meteen de akte: deze info moet er zeker in staan:

  • de datum & code van het asbestattest
  • de conclusie van de asbestinventaris
  • een clausule die bevestigt dat de inhoud van dit attest op voorhand werd meegedeeld aan de (kandidaat-)koper(s)
  • De regelgeving stelt dat koper op de hoogte moet zijn van de inhoud van het asbestattest bij het sluiten van de verkoopovereenkomst of op het moment van de verkoop.  De redenering daarachter is dat de koper zo 100% duidelijkheid heeft over waar er nog asbest zit in het gebouw dat hij/zij op het punt staat om te kopen. Dat heeft namelijk impact op de renovatiekosten

Asbestattest: ook verplicht bij verhuur?

 Voor verhuur is er momenteel nog geen asbestattest vereist. Dat zal pas het geval zijn vanaf 2032. Beschikt u als verhuurder toch al over zo’n attest? Dan bent u verplicht om een kopie ervan aan uw huurders te bezorgen.

Asbestattest verplicht: wat kost zo’n attest en hoe lang blijft het geldig?

Het is moeilijk om op voorhand te zeggen wat een asbestattest u zal kosten, omdat de prijs afhangt van een aantal factoren:

-     de oppervlakte van de woning

-     hoeveel stalen de asbestdeskundige zal moeten afnemen

Reken op een kostprijs tussen 500 en 1.000 euro, exclusief btw. De rekening van het verplichte asbestattest is voor de verkoper.

Goed om te weten is ook dat het document beperkt geldig is. De standaard geldigheidsduur is vastgelegd op 10 jaar. Dat kan worden ingekort tot 5 jaar wanneer er minstens één asbesthoudend materiaal met hoog risico wordt gevonden in uw woning.

Asbestattest verplicht: bij wie ga ik aankloppen?

Hiervoor kan u terecht bij een gecertificeerd asbestdeskundige. Zij lijsten in het asbestattest het volgende op:

  • welke materialen in het gebouw asbest bevatten
  • wat de staat van het asbest is
  • hoe u er veilig mee om kan gaan
  • hoe u het eventueel kan laten verwijderen

Wij kunnen u als verkoper helpen om vlot en op korte termijn een asbestattest aan te vragen. Bel of mail ons even, dan brengen we u in contact met de deskundige waar we bij Vastgoedpartners mee samenwerken.

Ik krijg een asbestonveilig attest. Wil dat zeggen dat ik het asbest verplicht moet weghalen?

Nee, dat is niet het geval. Het asbestattest brengt enkel in kaart of en waar er zich asbesthoudend materiaal bevindt in het gebouw waar u eigenaar van bent. Of u daarna iemand inschakelt om het asbest te laten verwijderen, beslist u helemaal zelf.

Asbestattest verplicht: wat brengt de toekomst?

We hebben geen glazen bol, maar voorspellen wel dat het verplichte asbestattest nog meer druk op de woningmarkt gaat zetten. Over een woning met een asbestonveilig attest zullen kopers harder onderhandelen over de prijs. Panden die het label asbestveilig krijgen, zullen vermoedelijk extra vlot verkocht geraken.

De Vlaamse regering wil er tegen 2032 voor zorgen dat elk pand gebouwd voor 2001 over een asbestattest beschikt. Zo hopen ze het aanwezige asbest in Vlaanderen in kaart te brengen, om daarna werk te maken van de afbouw van het kankerverwekkende bouwmateriaal. En dat is nodig, want in Vlaanderen zit naar schatting nog zo’n 2,3 miljoen ton asbest in 2,7 miljoen gebouwen (bron: Livios.be)

Nog vragen over het asbestattest?

Neem gerust contact met ons op, wij helpen u graag. Als dat nodig is, kunnen we u ook in contact brengen met een gecertificeerde asbestdeskundige of het attest voor u aanvragen. 

 Meer lezen over het asbestattest? Dat kan op de website van OVAM.

Delen op

UW EIGENDOM VERKOPEN OF VERHUREN? Contacteer ons